Kaip gimė idėja įkurti "Mėgintuvėlį" ir kaip šis išsiplėtė iki tradicines pamokas moksleiviams pakeičiančios ir paįvairinančios veiklos?
„Mėgintuvėlis LT“ atsirado visiškai neplanuotai eksperimentuojant savo šeimoje bei draugų rate. Bet matyt poreikis visuomenėje buvo toks didelis eksperimentinėms veikloms, kad net nežinau iš kur atsirasdavo pasiūlymai sudalyvauti renginiuose ir taip auginti šį projektą. Pirminė idėja ir buvo įdomios pamokos su eksperimentais darželinukams bei mokyklinukams, tačiau mūsų projektą pakoregavo mamytės, kurios skambino ir klausė, o gal gimtadienio šventę galima suorganizuoti? Supratusi ko reikia žmonėms, ėmiausi gimtadienio švenčių, kurios leido parodyti, kad mokslas įdomus ir net smagus. O po gimtadienių mamytės norėdamos pasidalinti savo įspūdžiais su bendruomene būtinai suorganizuodavo Mėgintuvėlio išvažiuojamuosius renginius mokyklose. Taip atsirado „Mėgintuvėlio“ edukacinės veiklos.
Ar daug mokyklų renkasi išvažiuojamuosius užsiėmimus? Kaip moksleiviai reaguoja į įspūdingą chemijos pamoką?
Vilniuje tikrai esame buvę daugumoje mokyklų su savo edukacinėmis veiklomis, kadangi jos palieka įspūdį ne tik vaikams bet ir mokytojams. Labai džiaugiuosi, kad pradinių klasių mokytojos visada pagiria ir pasidžiaugia įdomiosios chemijos pamoka. Labiausiai man patinka, kad žmonės kiekviena kartą po užsiėmimo (nesvarbu ar tai gimtadienis, ar edukacija) labai nustemba ir klausia: „Kaip Jūs sugebėjote išlaikyti 2 val. vaikų dėmesį?“ O gi laisvai!Nes tai įdomu, nauja ir leidžia patiems prisileisti prie mokslo, įprastai atliekama 4 – 5 eksperimentines dirbtuves renginio metu, kurių metu vaikai patys daro eksperimentus. Tos 2 val. prabėga labai greitai su daug gerų emocijų. Turiu kuo pasidžiaugti dovanoju žmonėms ne tik žinias bet ir begalę džiaugsmo, gražią estetišką laboratoriją ir meilę mokslui. Ne veltui mūsų šūkis: „MOKSLO VIRUSAS PLINTA“. Belieka tik ateiti ir užsikrėsti. Su edukaciniais renginiais išmaišėme visą Lietuvą: Kaunas, Klaipėda, Radviliškis, Panevėžys, Utena ir t.t. ir sutikome daug nuostabių mokytojų.
Ar mokytojai bando iš jūsų pasiimtas idėjas integruoti į savo pamokas, tokiu būdu jas paįvairinant, darant patrauklesnėmis? Mano žiniomis, mokytojos mielai skaito Mėgintuvėlio knygeles bei su vaikais išbando pateiktus eksperimentus. Į „Mėgintuvėlio laboratoriją“ atvyksta mokytojos, kurios ir ieško kaip praturtinti pamokas eksperimentais, nauja patirtimi bei įdomia vieta bei veikla. Veiklios mokytojos ieškančios įdomaus turinio bei naujų potyrių. Kiek teko pažinti artimiau, tai mokytojos iš kurių mielai daug ko pasimokyčiau.
Ką rekomenduotumėte daryti vaikui/paaugliui, besidominčiam chemija, tačiau negalinčiam gauti norimo aukštesnio lygio žinių mokykloje? Kur jam reikėtų kreiptis, ką skaityti? Manau mano rekomendacijų tikrai nereikia, nes tie kurie serga šiuo mokslu viską randa patys. Tuo labiau, kad interneto platybėse tiek daug visko, svarbu nepasiklysti. Tik įneri trumpam pasižiūrėti, o po kiek laiko pamatai, kad jau įstrigai ir tikslą, ko ieškojai pamiršai. Rekomenduočiau vaikus pratinti e-mokymo teikiamomis galimybėmis, nes ten turinys yra recenzuojamas ir logiškai, nuosekliai pateikiamas su įvairiomis užduotimis bei įvairiomis grįžtamojo ryšio formomis. Vaikams, kurie jau supranta anglų kalbą rekomenduočiau paieškoti Khan Acedemy arba panašių mokymosi platforma (https://www.khanacademy.org). Ateitis jau čia, tik kol kas dar sunkiai įperkama, nes kainuoja didelius pinigus ir aš šneku apie mokymosi sistemas (platformas), kurios naudoja dirbtinį intelektą vaiko/suaugusiojo mokymosi progresui stebėti. Testuojame vieną sistemą (sukurtą Skandinavijoje) ir patikėkite jį daro stebuklus, matuoja ne tik kaip įsisavinai medžiagą įvairiais būdais, bet ir klausia ar pasitikėjai savimi atsakydamas į klausimus. Ir jai esi atviras, tai išmokimas garantuotas.
Ar būrelį STEAM ir šiemet galės lankyti tik 7 - 9 m. amžiaus vaikai, ar planuose turite ir vyresnio amžiaus chemijos entuziastams skirtą būrelį?
Jau penkeri metai pradinukai yra Mėgintuvėlio pagrindinė auditorija, todėl natūralu, kad orientuojuosi į juos. Ne paslaptis labai myliu šio amžiaus žmogučius: jie labai mieli, nuoširdūs be galo žingeidūs ir kūrybiški, todėl su jais dirbti nepaprastai įdomu ir gera. Vienu momentu jau norėjau persikvalifikuoti į pradinių klasių mokytoją. Labai domiuosi STEAM, o šiai amžiaus grupei jis idealiai, mano manymu, tinka, todėl kol kas darbuojuosi šia kryptimi (egzistuoja keturios STEAM amžiaus grupės). Vyresniems vaikams būrelių kol kas nežadu kurti, tačiau edukacinių – motyvacinių programų turiu pvz. „Sėkmingos klaidos“. Visada gali atvykti su klase paeksperimentuoti ir sužinoti, kad kartais labai nepavykęs eksperimentas gali tapti didžiausiu pasaulinio lygio išradimu.
Kokia programa laukia į STEAM būrelį šiemet ateisiančių vaikų?
Labai aiškiai reikia suvokti, kodėl STEAM jau Lietuvoje, o kodėl jis toks aktualus visame pasaulyje. Jau daugelyje metų švietimo sistema ruošdavo mūsų vaikus ateičiai, o ta ateitis buvo labai aiški. Gerai mokinsiesi būsi gydytojas, būsi sportiškas ir protingas - gaisrininkas, policininkas ir panašiai, na o kas nesimoko, nelanko pamokų, tai tie bus kiemsargiai. Apibendrinant mokytojai, kartu su tėvais, ruošdavo vaikus „geram darbui“. Ir čia atsiranda problema, dabar su tokiu inovacijų, technologijų vystymosi tempais mes – mokytojai nelabai įsivaizduojame kas bus po 10, 20 metų. Tai kokiam „geram darbui“ mes ruošiame savo vaikus? Štai čia ir ateina STEAM, nes jis persmelkia kiekvieną mūsų gyvenimo dalį ir ruošdami savo vaikus jungti „taškus“, gebėti įžvelgti problemas, jas apsirašyti ir subūrus komandą jas išspręsti, tai yra ateities kompetencijos. Aš, manau, kad STEAM klaidingai suprantamas, jis nėra tik mokymo dalykų rinkinys einantis vienas paskui kitą arba miksuojant juos pamokų metu, STEAM apima ir socialinius įgūdžius, empatiją, lyderystės suvokimą, kritinį mąstymą ir dar daug kitų komponentų.
Ką jie išmoks, kokias patirtis išsineš?
Jau šį rudenį „Mėgintuvėlis LT“ pristatys „STEAM +” būrelį. Mėgintuvėlio laboratorijoje dabar vyksta STEAM eksperimentai, labai mėgstu stebėti, kaip jie keičiasi, auga ir tobulėja. Jau žinome, kad duosime vaikams atskleisti save įvairiais būdais. Planuojama, kad būrelio metu vaikai: tyrinės aplinką, atliks gamtos mokslų eksperimentus, konstruos naudodami inžinerines žinias bei įgūdžius, domėsis menu, skaičiuos, galvos ir netgi ieškos savo būsimos profesijos.